Ar sveika valgyti glaistytus varškės sūrelius?

Parduotuvių lentynos lūžta nuo varškės sūrelių, kurie dažnuose namuose yra kasdienis desertas. Ar varškės sūrelius verta pirkti vaikams? Ar jų gamintojai atsižvelgia į sveikatos specialistų rekomendacijas?

Maisto technologė Raminta Bogušienė išanalizavo populiariausių Lietuvoje gaminamų sūrelių sudėtį. Iš 27 tiriamų sūrelių, specialistė palankiai įvertino tik 6 rūšių gaminius, kitus pataria valgyti rečiau, o kai kurių – iš viso nepirkti.

Glaistytas varškės sūrelis – draudžiamas vaikų ugdymo įstaigose

Pagal mokyklose ir darželiuose galiojančio vaikų maitinimo aprašo pakeitimus, nuo š.m. gegužės 1 d. vaikams galima duoti jogurto ir varškės be pridėtinio cukraus, gali būti tik natūralių cukrų – šimtame gramų produkto iki 10 g. Retkarčiais kaip desertą pirkdami vaikams glaistytus varškės sūrelius vadovaukitės šiuo patarimu. „Rinkitės sūrelius, kuriuose yra daugiausiai varškės, t.y. ne mažiau kaip 65 proc., ir kuo daugiau baltymų – šimtame gramų ne mažiau kaip 10 g. Sudedamųjų dalių turi būti kuo mažiau, cukrų – iki 16 g, riebalų – iki 20 proc. šimtame gramų (riebalai turi būti tik pieno ir kakavos). Svarbu rinktis produktą be pridėtinės druskos“, – pataria maisto technologė Raminta Bogušienė.

Pagal tyrimo rezultatus, geriausias glaistytas varškės sūrelis „Graikiškas“ su kokosais (varškės 66 proc., pieno ir kakavos riebalų 18 g, cukrų kiekis 15,1 g, baltymų 15,8 g, be rafinuotų riebalų ir pridėtinės druskos). Prasčiausios sudėties varškės sūrelis – „Magija“ su želė gabaliukais, nes jame mažiausiai varškės ir daugiausiai cukraus (pieno ir kakavos riebalų 23,9 g, cukraus 32,9 g, baltymų 10,2 g, o liesos varškės – 39%).

Veganiški desertai – vanduo su soja

Veganizmas nėra savaime sveika mityba, o veganiški maisto produktai nebūtinai sveiki. Dažnai stipriai perdirbti, su daug cukraus, maisto priedų, rafinuotais ir dezodoruotais riebalais, daug sudedamųjų dalių ir pan.

Maisto technologė atkreipia dėmesį, kad lentynose veganiški desertai rikiuojami prie varškės sūrelių, tačiau jie pagaminti ne iš pieno, jų pagrindas – tofu, o daugiausia juose ne sojų pupelių, o vandens. Šimtame gramų produkto esantis cukraus kiekis svyruoja nuo 13 iki 28 g, baltymų – nuo 6,5 g iki 11 g. Visuose sūreliuose yra riebalų – ne tik pieno, bet ir rafinuotų, dezodoruotų, pavyzdžiui, kokosų, palmių. Skoniu šie produktai negali prilygti tikriems sūreliams – skiriasi jų konsistencija ir struktūra.

Be laktozės – sveikiau?

Pienas ir jo produktai naudingi, tačiau kasdien vartoti ir persivalgyti nedera. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį ne tik į pieno cukraus – laktozės toleravimą, bet ir į tai, ar alerginių reakcijų nesukelia pieno baltymas – kazeinas. Pieno baltymui alergiškam žmogui produktai be laktozės nepadės.

„Sūrelius be laktozės patariama rinktis tik netoleruojantiems šio cukraus, nes šimtame gramų tokio produkto yra beveik 20 g pridėtinio cukraus. Į sūrelių be laktozės sudėtį taip pat įeina rafinuoti ir dezodoruoti riebalai, tad akivaizdu, kad, norėdami išvengti vienos blogybės, susiduriame su kitomis – svarbiausia atsižvelgti į visumą“, – pataria Raminta Bogušienė.

Ar proteininiai sūreliai geresni už kitus?

Populiarėja proteininiai sūreliai, kuriuose mažiau cukraus, didelis baltymų kiekis. Bet daugiau baltymų reiškia, kad baltymai sudaro per 12 proc. produkto energinės vertės. Maisto technologė R. Bogušienė tvirtina, jog iš tiesų sūrelių privalumas yra daug varškės ir baltymų. Šiuose produktuose daugiau baltymų, bet dalis cukraus juose yra pakeista saldikliais, sudedamųjų dalių sąrašas ilgas. Taip pat juose yra rafinuotų ir dezodoruotų riebalų, nemažai pridėtinės druskos, tirštiklių.

Produkte su prierašu „mažiau cukraus 40 proc.“ cukrų kiekis atitinka vaikų maitinimo aprašą (šimtame gramų iki 16 g), varškės net 84,8 g, tačiau jame nedidelis kiekis baltymų, yra rafinuotų kokoso riebalų ir druskos – šimtame gramų beveik 0,5 g. Tad valgai saldžiai ir dar gauni nemažai druskos. Šimtame gramų sūraus skonio produkto turėtų būti iki 1 g druskos.

Sveikiausi – neglaistyti varškės sūreliai

Renkantis varškės sūrelį be glaisto, R. Bogušienė pataria pirmenybę teikti ekologiškiems, kuriuose kuo daugiau varškės – ne mažiau kaip 80 proc., taip pat baltymų – ne mažiau kaip 10 g, o cukrų iki 16 g, riebalų iki 10 proc. (šimtame gramų).
Geriausiai specialistės įvertintas toks varškės sūrelis – „Rytas“ su vanile. Jame mažiausiai cukraus, daug varškės – 86 %, cukrų 14,6 g, riebalų 7,5 g, baltymų 13 g. Beglaisčių kategorijoje palankiausia sveikatai ekologiška varškytė su vanile „Miau“, joje 89 % varškės, baltymų 10,4 g, pieno riebalų 6 g, cukraus 11,5 g.

Nepaisant pakuotės spalvingumo ar šūkių, bylojančių apie puikią produkto sudėtį, patariama žvelgti į gaminio visumą ir rinktis kokybišką produktą, kurio sudėtis aiški ir mažiau sudedamųjų dalių. Kuo daugiau varškės, baltymų, mažiau riebalų, pridėtinio cukraus, be pridėtinės druskos ir rafinuotų riebalų (palmių, kokosų ir pan.).

Dažnai sūrelių sudėtyje aptinkama pakeistų savybių medžiagų, kurių bijoti nereikia. Pavyzdžiui, modifikuotas krakmolas, yra toks pat produktas kaip ir krakmolas. Tai nėra genetiškai modifikuotas produktas, o pramoniniu būdu susintetintas krakmolas, maisto gamybai patvaresnė jo forma, o savybės kaip ir įprasto krakmolo. Bet kokybiškuose ir sveikatai palankiuose maisto produktuose jo nebūna.

Pagal VšĮ „Sveikatai palankus“ projektų koordinatorės Justina Bilinskienės parengtą informaciją

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Facebook