Kaip gelbėtis nuo dujų pilve?

Nuo kokio maisto pučia pilvąPilvas įkyriai gurgia ir atrodo tiek perpildytas oro, kad tuojau nebeištversi… Ko gero, pažįstamas jausmas? Pilvą pučia ir mažiems, ir dideliems. Dujų sankaupos žarnyne (meteorizmas) paprastai nėra pavojingos, bet vargina pilvo raižymas ir kiti nemalonūs pojūčiai. Be to, galime atsidurti keblioje situacijoje, kai dujos ims veržtis laukan itin netinkamu metu, pavyzdžiui, lifte, svečiuose, darbe. Kita vertus, tai signalas mums, kad žarnynas kažkuo nepatenkintas.

Pagrindinis dujų pilve šaltinis – angliavandeniai

Didžiausios įtakos dujų kaupimuisi turi angliavandeniai. Jei per pietus ar vakarienę prisivalgysite daug saldžių maisto produktų, būtinai išpūs pilvą. Mat juose gausu lengvai organizmo įsavinamų angliavandenių, kurie sukelia rūgimą ir dėl to padaugėja dujų.

Vienas iš tokių angliavandenių rafinozė. Jo gausu ankštiniuose augaluose, taip pat brokoliuose, žiediniuose kopūstuose, šparaginėse pupelėse ir kitose daržovėse. Populiarus angliavandenis fruktozė, kurio yra daugumoje vaisių ir daržovių.  Be to, jo dedama į įvairius nealkoholinius gėrimus, taip pat vaisių sultis.
Kitas vaisiuose ir daržovėse esantis angliavandenissorbitolis. Juo saldinami daugelis dietinių maisto produktų, saldumynų bei becukrė kramtomoji guma.

Stokojantiems fermento laktazės žmonėms pilvą pučia nuo pieno produktų. Mat juose yra angliavandeniolaktozės, kurį ir skaido minėtas fermentas.

Dar vienas meteorizmo kaltininkas – krakmolas. Dauguma produktų, kurių sudėtyje yra krakmolo, pavyzdžiui, bulvės, kukurūzai, žirniai, kviečiai padidina pilvo pūtimą. Vienintelis šios grupės produktas, kuris nesukelia dujų – ryžiai.

Dujos pilve gali atsirasti dėl skaidulų. Šių medžiagų gausu ruginėje duonoje, ankštiniuose produktuose, bulvėse, kopūstuose. Nemažai skaidulų yra avižose, pupelėse, žirniuose, įvairiuose vaisiuose. Tirpiosios skaidulinės medžiagos į storąjį žarnyną patenka nepakitusios, o joms skaidantis susidaro dujos.

Dujas žarnyne gali sukelti soda, kuria gelbėjamės nuo rėmens. Kiekvienas esame individualus, todėl ne visiems tas pats maisto produktas sukelia meteorizmą. Kuris maisto produktas ir koks jo kiekis priverčia Jūsų žarnyną protestuoti, išsiaiškinsite bandydami. Stenkitės apsiriboti mažesniu tokio maisto produkto kiekiu ir valgykite jį atskirai.

Prarytas oras skrandyje

Viena iš pilvo pūtimo priežasčių – oras, o patenka jis į žarnyną valgant. Kiekvienas mūsų šiek tiek nuryjame oro drauge su maistu. Jeigu valgome ir geriame skubėdami, oro prisivalgome žymiai daugiau. Per daug oro prisigeriame drauge su gazuotais gėrimais, taip pat kramtydami gumą.  Daugiausia oro iš skrandžio pašaliname atsirūgdami, o kita jo dalis – patenka į plonąjį žarnyną, kažkiek atsiduria kraujyje. Likęs oras keliauja į storąjį žarnyną ir iš ten pašalinamas.

Riebus maistas

Riebalai ir baltymai nesukelia dujų sankaupų, bet prisivalgę daug riebaus maisto iš karto pasijuntame išpūstu pilvu. Tai natūralu, nes maistas iš skrandžio į žarnyną slenka labai lėtai. Be to, žarnyne susidaro dujos – normalios mikrofloros veiklos produktas. Riebus ir baltymingas maistas ilgai virškinamas, todėl žarnyno mikroorganizmai turi kada prigaminti daugiau dujų.

Padės produktų derinimas

Sutrikdyti virškinimo sistemą gali kai kurių maisto produktų deriniai:

  • pieno ir rūgštaus pieno produktai drauge su kitais;
  • vaisiai po pagrindinio valgio;
  • saldi arbata arba kava po valgio;
  • ankštinių derinys su kitais maisto produktais;
  • įvairių daržovių salotos (kuo daugiau ingredientų, tuo daugiau dujų);
  • sūrus maistas (silkė, konservai) su kitais maisto produktais;
  • daržovės drauge su vaisiais, taip pat daržovės su kruopomis;
  • riešutai su kitais produktais;
  • bulvės ir kitos krakmolingos daržovės su mėsa ir kitu baltyminiu maistu.

Todėl pieno produktus stenkitės valgyti atskirai, ypač nemaišykite jų su vaisiais. Rūgštaus pieno produktus galite derinti tik su košėmis ir nedideliu vaisių kiekiu. Bet tik tuo atveju, jeigu šis mišinys Jums nesukelia nemalonių požymių. Vaisius valgykite tarp valgymų ir ne vėliau kaip dvi valandas po valgio arba valandą – prieš valgį. Ankštinių nederinkite su jokiais kitais maisto produktais, taip pat ir padažais.

Visas daržoves valgykite atskirai ir tik vienos rūšies tuo pačiu metu. Venkite labai sūraus maisto. Nederinkite daržovių su vaisiais, salotų negardinkite citrusinių sultimis. Riešutus valgykite atskirai, geriausia – dvi valandas po vakarienės. Per naktį jie bus visiškai suvirškinti ir nesusimaišys su kitais maisto produktais. Rinkitės kiek pakepintus (be riebalų) riešutus.

Bulvių nevalgykite su baltymingu maistu (mėsa, kiaušiniais, žuvimi, krevetėmis). Venkite daržovių ir įvairių kruopų košių vienu metu.

Šie produktų derinimo principai nėra universalūs, bet padės išsiaiškinti, kurių maisto produktų draugystė nepatinka Jūsų žarnynui.

Parengė Undinė Gilė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Facebook