Kaip suprasti, kad trūksta vitamino D?

Vitamino D trūkumo keliamas rachito pavojus – augančio vaiko liga, kuri gali užklupti nuo 2–3 mėnesių iki 3 metų, ne vienintelė bėda. Šio vitamino poveikis sveikatai yra didelis, o jo stoka gali lemti daugybę ligų. Vitamino D receptorių yra beveik visose kūno ląstelėse, ir šio vitamino turi užtekti, kad jos galėtų tinkamai funkcionuoti. Taigi, vitaminas D yra svarbus geram visų organizmo sistemų darbui visiems be išimties – ir vaikams, ir suaugusiesiems.

Nukenčia kaulai ir raumenys

Jau seniai žinoma, kad vitaminas D reikalingas kaulams formuotis. Jo trūkumas, be rachito vaikams, paaugliams gali sukelti osteopeniją – ligą, kuriai būdingas mažas kaulų mineralinis tankis ir jų trapumas. Suaugusieji rizikuoja susirgti tokiomis sunkiomis ligomis kaip osteoporozė (sumažėjęs kaulų tankis ir kaulinio audinio struktūros pažeidimas), osteomaliacija (kaulų suminkštėjimas).

Svarbi vitamino D funkcija yra kalcio ir fosforo įsisavinimo organizme reguliavimas, jis padeda šioms medžiagoms išsilaikyti kauluose ir dantyse. Pakankamas vitamino D kiekis itin svarbus bet kokio amžiaus vaikui, būtinas augimui ir brendimui, normaliam kaulų ir dantų vystymuisi, jo trūkstant gali sutrikti dantų augimas.

Vienas iš vitamino D stokos požymių yra raumenų silpnumas, stiprus jų skausmas, gali sumažėti raumenų masė. Žinoma, kad vitaminas D svarbus sportininkams – raumenų jėgai sustiprinti, raumenų atsikūrimo procesams po treniruotės, padeda jiems išvengti traumų.

Susilpnėjusi imuninė sistema lemia dažnas ligas

Vitaminas D reguliuoja imuninę sistemą, kurios kiekvienoje ląstelėje yra jo receptorių. Jis reikalingas organizmui kovojant su infekcijomis, slopinant uždegiminius procesus. Esant nemažam jo trūkumui, susilpnėja imuninė sistema, todėl dažnai puola kvėpavimo takų infekcijos, didesnė rizika susirgti gripu, bronchine astma, įvairiomis alerginėmis ligomis, atopiniu dermatitu, uždegiminėmis žarnyno ligomis, net diabetu ir daugeliu kitų ligų. Mokslinių tyrimų duomenimis, esant pakankamam vitamino D kiekiui organizme, sumažėja rizika susirgti vėžiu. Šis vitaminas veikia susijęs ir su hormonais, kurie dalyvauja reguliuojant nutukimą.

Vitamino D stoką vaikui galime įtarti, kai sumažėja apetitas, atsiranda gausus prakaitavimas, džiūsta burna, taip pat gali sutrikti širdies ritmas, pykinti. Kad vaikui trūksta šio vitamino, gali parodyti dažni peršalimai.

Vienas vitamino D stokos požymių prasta nuotaika

Nustatyta, kad šis vitaminas didina laimės hormonu vadinamo serotonino kiekį kraujyje, kurio reikiama koncentracija turi nemažos reikšmės geresnei savijautai ir nuotaikai.

Vitaminas D veikia nervų sistemą, o jo pristigus kamuoja prasta nuotaika ir dažnas nuovargis, energijos stoka, su šio vitamino trūkumu siejama depresija. Vienas iš jo stokos požymių, ypač moterims, yra plaukų slinkimas.

Kodėl vitamino D daugeliui pritrūksta?

Tyrimais nustatyta, kad vitamino D trūksta daugumai žmonių. Ir tai būdinga net pietiečiams. Tyrimuose užfiksuotas didelis jo trūkumas šiuose regionuose, nors ten užtenka saulės spindulių, kuriems veikiant organizme susidaro pagrindinis vitamino D kiekis. Taip yra todėl, kad šiuolaikiniai žmonės labai mažai laiko praleidžia saulėje, vaikai iškart po mokyklos parvežami namo, kur jie iš rankų nepaleidžia telefono ar kito išmaniojo įrenginio.

Be to, vien pasivaikščiojimas lauke nėra būdas papildyti šio vitamino atsargas. Tikimybė, kad vaikas negaus užtektinai vitamino D, yra labai didelė, nes saulės, kurios reikia pagrindiniam jo kiekiui susidaryti, Lietuvoje nepakanka, o šaltuoju metų periodu ji itin retai kada palepina savo spinduliais. Be to, ji neprasiskverbia per drabužius ir apsauginių kremų sluoksnį.

Tam tikras vitamino D kiekis į organizmą patenka su maistu, tačiau jo nepakanka. Gana daug šio vitamino yra riebiose žuvyse (skumbrėse, lašišose, sardinėse), nemažai jo turi menkės kepenėlės, jūros gėrybės, tokios kaip krevetės ir moliuskai, yra šio vitamino kiaušinio trynyje, avokaduose, svieste, grūduose. Bet iš maisto galime gauti tik apie 10–15 proc. reikiamo vitamino D kiekio per dieną.

Papildomai vitamino D skiriama ir žindomiems kūdikiams, nes motinos piene jo yra nedaug. Dažniau vitamino D stokoja vyresnio amžiaus žmonės, taip pat sergantys įvairiomis lėtinėmis ligomis, turintys antsvorio, nėščios ir žindančios moterys.

Parengė Undinė Gilė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Facebook