Kodėl ir vaikas, ir suaugusysis turi valgyti pusryčius?

Vaikas, mama ir tėtis turi pusryčiautiAnot lietuvių liaudies patarlės: „Pusryčius suvalgyk pats, pietus pasidalink su draugu, o vakarienę atiduok priešui.“ Taigi ar tikrai pusryčiai – pagrindinis dienos valgis? Apie naujausius tyrimus pasakoja ir pataria dalinasi Medicinos diagnostikos ir gydymo centro dietologė Evelina Cikanavičiūtė.

Pastaruoju metu vis daugiau suaugusiųjų ir vaikų nepusryčiauja. Dažniausiai dėl to, kad trūksta laiko, nenorime priaugti svorio, nejaučiame alkio arba rytais pykina.

Mokslinių tyrimų duomenimis, pusryčių nevalgančių žmonių kūno masės indeksas didesnis, t. y. jie rizikuoja nutukti, o dėl nutukimo gali atsirasti širdies kraujagyslių ligos, cukrinis diabetas, vėžys ir kitos ligos.

Priešingai, pusryčiaujančiųjų  kūno masės indeksas mažesnis. Pusryčiaujantys žmonės valgo dažniau. Tai aktyvina termogenezę (šilumos generavimą valgio metu) ir medžiagų apykaitą.

Tyrimų duomenimis, nutukę žmonės linkę praleisti pusryčius, o daugiau kalorijų jie suvartoja vakare. Normalaus svorio žmonės tą patį kalorijų kiekį paskirsto per visą dieną. Būtent per dieną nesudegintos kalorijos vakare virsta kūno riebalų atsargomis.

Pusryčius praleidžiančių žmonių ir mitybos įpročiai prastesni, t. y. jie valgo didesnėmis porcijomis, mėgsta didelės energinės ir mažos maistinės vertės užkandžius, suvartoja daug gyvūninių riebalų ir nemėgsta vaisių bei daržovių.

Pastebėta, kad nevengiantieji pusryčių dažniau renkasi sveikesnį maistą – suvalgo daugiau daržovių, išgeria daugiau pieno ir mažiau gaiviųjų gėrimų, fiziškai aktyvesni.

Pusryčiaujančių vaikų ir paauglių geresnė atmintis, jie geriau mokosi, geresnės nuotaikos.

Remiantis moksliniais tyrimais, pusryčiai – geras sveiko suaugusiojo, vaiko ar paauglio dienos raciono pradžia. Nustatyta, jog pusryčius valgančių žmonių ne tik geresni mitybos įpročiai, bet ir kokybiškesnis kitų valgymų (pietų, vakarienės bei užkandžių) maistas.

Kaip pradėti valgyti pusryčius?

– Gerai išsimiegokite. Trūkstant miego galite jausti šleikštulį, pilvo pūtimą, veikiausiai būsite prastos nuotaikos, nubusite paskutinę minutę ir nebeliks laiko pavalgyti pusryčių. Nuėję į darbą vėlyviems pusryčiams, žinoma, nevalgysite košės, daržovių ar vaisių, o alkiui numalšinti griebsitės saldumynų ar sausainių.

– Kad ir kaip sunku ryte atsikelti, stenkitės skirti pakankamai laiko pusryčiams; neskubėdami juos paruoškite ir nevalgykite paskubomis. Skubėdami nugriebsite, ką rasite šaldytuve, užuot pasigaminę vertingą patiekalą, o greitai valgydami nepajusite malonumo, apsunks skrandis, dar ir oro prisivalgysite.

– Mankštinkitės prieš pusryčius. Trumpa mankšta ne tik sužadins apetitą, bet ir pabudins bei suaktyvins darbo dienai.

– Jeigu rytais jaučiate šleikštulį, išgerkite pusę stiklinės šviežiai spaustų vaisių sulčių – jos pažadins ir apetitą.

– Rinkitės kuo įvairesnius pusryčius ir mėgstamiausius patiekalus. Tiks įvairių grūdų košės (pvz., grikių, ryžių, avižų, miežių), daržovės, vaisiai, kiaušinių patiekalai, pieno produktai, retkarčiais galite sutepti neriebų sumuštinį.

– Neprisivalgykite vakare. Verčiau rinkitės liesesnius patiekalus. Paprastai ryte nenorime valgyti, nes per naktį nespėjame išalkti. Mat vakarienės buvo sočios ir vėlyvos. Būtent dėl to gali rytais pykinti.

– Neužkandžiaukite prieš miegą. Lengvai pavalgykite likus dviem valandoms iki miego. Jeigu sunku ištverti valgius, atsigerkite arbatos, vandens, suvalgykite vaisių.

– Jeigu esate užkietėjusi „pelėda“ ir negalite atsikelti anksčiau, paprašykite artimųjų pagaminti jums pusryčius, o jūs mainais jiems pagaminsite vakarienę. Jeigu nesuvalgėte pusryčių namuose, pasiimkite juos į darbą ir per pirmą valandą juos suvalgykite.

– Keiskite aplinką. Pavyzdžiui, valgykite balkone, terasoje. Savaitgaliais vėlyvus pusryčius galima valgyti ne tik su šeima, bet ir su draugais ar kaimynais.

– Užkietėjusiam rūkaliui ar kavos mėgėjui patariama, užuot ėmusis cigaretės ar kavos puodelio, pirmiausia pavalgyti, nes tiek nikotinas, tiek kofeinas slopina apetitą.

– Praleisdami pusryčius tikrai neišlaikysite dailių kūno linijų. Padės tik reguliarus ir dažnas valgymas nedidelėmis porcijomis. Visą energiją, gautą tolygiomis ir mažomis porcijomis organizmas išeikvoja fiziologinėms ir fizinėms reikmėms, o gaudamas retai ir didelėmis porcijomis pradeda kaupti, nes jos tuo metu perdaug.

 

 

 

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Facebook