Kokių vitaminų reikia vaikui?

Vaikas ir vitaminaiVitaminai ir mineralai – vieni pagrindinių vaiko sveikatos, harmoningo vystymosi ir energijos šaltinių. Šių medžiagų reikia skeletui ir nervų sistemai formuotis, darniam visų vidaus organų sistemų darbui. Vaikas turi gauti visų vitaminų be išimties. Augančiam vaikui reikia daug energijos, todėl vitaminų atsargos greitai išsenka. Vaikas kaipmat išeikvoja net tuos vitaminus, kurių netrūksta maiste ir retai reikia papildomai suaugusiesiems.

Svarbiausi vitaminai ir mineralai, kuriuos turi gauti vaikas

JAV Nacionalinės mokslų akademijos publikacijose teigiama, kad vaikas kasdien turi gauti daugiau nei 40 biologiškai aktyvių medžiagų. Dauguma jų – vitaminai ir mineralinės medžiagos.

Vaiko organizme dauguma vitaminų atlieka funkcijas, kurios nebūdingos jiems patekus į suaugusio žmogaus organizmą. Taip yra dėl to, kad, skirtingai negu suaugusiojo, vaiko organizme auga ir formuojasi įvairūs audiniai ir organų sistemos. Šiems vystymosi procesams būtinos įvairios medžiagos.

Vitamino A reikia ne tik geram regėjimui, bet ir skeletui formuotis, gleivinei atkurti, plaučiams ir virškinamajam traktui vystytis, taip pat – vaikui augti.

Vitaminas B1taip pat padeda regėjimui. Dar šis vitaminas reguliuoja angliavandenių apykaitą ir būtinas protinei veiklai. Būtent B1 suteikia vaikui energijos vystymuisi, žaidimams bei mokslams.

Vitaminas B2 dalyvauja medžiagų apykaitoje, skatina augimą, jo reikia odai, plaukams ir nagams.

Nuo vitamino B6 priklauso vaiko imunitetas ir raudonųjų kraujo kūnelių formavimasis. Šio vitamino neturi pritrūkti nervų sistemai. Vitaminas B9 svarbus apsaugai nuo mažakraujystės ir gerai odos būklei. Jis ypač būtinas sergančiam vaikui, nes skatina apetitą. Vitaminas B12 aktyvina nervų sistemos veiklą ir yra kraujodaros komponentas.

Nepakeičiamas vitaminas C – pagrindinė vaiko apsauga nuo žalingos aplinkos, taip pat – nuo alergijų. Šis vitaminas reguliuoja imuninės ir nervų sistemos veiklą, normalią energijos apykaitą, mažina nuovargį, turi reikšmės vaiko psichikai. Jo dėka susidaro pakankamai kolageno, kuris būtinas kaulams ir kremzlėms, odai ir kraujagyslėms, dantims ir dantenoms. Be to, vitaminas C gerina geležies pasisavinimą ir apsaugo ląsteles nuo oksidacijos.

Vitaminas E padeda normaliai vystytis nervams ir raumenims, didina organizmo atsparumą. Be vitaminų E ir K neįmanomas normalus kraujotakos sistemos funkcionavimas. Vitaminas H– pagrindinis sveikos odos šaltinis.

Vitaminas PP – svarbus medžiagų apykaitai ir padeda pasisavinti visas būtinas medžiagas: riebalus, baltymus, angliavandenius, mineralus ir kitus vitaminus.

Augančiam vaikui ypatingai svarbus kalcis, kurio reikia kaulams ir dantims. Pastarieji pasiima 99 proc. organizme esančio kalcio. Likęs 1 proc. šios mineralinės medžiagos padeda perduoti nervų impulsus ir atitenka raumenų veiklai, yra kraujo sudėtinė dalis, svarbi normaliam kraujo krešėjimui. Taip pat kalcis reikalingas ląstelių dalijimuisi. Bet kalcis nepasisavinamas ir neišsilaiko kauluose, jeigu trūksta vitamino D.

Taigi vaiko kaulams ypatingai svarbus ir vitaminas D, kuris dar padeda reguliuoti magnio kiekį. Taip pat vitamino D reikia ląstelių dalijimuisi. Atsižvelgdama į šio vitamino svarbą, Amerikos pediatrijos akademija padvigubino jo rekomenduojamą paros normą. Visi kūdikiai nuo gimimo, vaikai ir paaugliai turėtų gauti ne mažiau kaip 400 TV (10 µg) vitamino D. Motinos piene vitamino D kiekis svyruoja nuo 25 iki 78 TV/l, todėl žindomiems kūdikiams šio vitamino gali neužtekti. Lietuva – vitamino D deficito šalis, nes mus mažai lepina saulė. Medicinos diagnostikos ir laboratorinių tyrimų asociacijos narių laboratorijose atliktų bendrojo vitamino D tyrimų rezultatai parodė, kad lietuviams jo trūksta: ištyrus 240 į medikus besikreipusių pacientų kraują paaiškėjo, kad net 86 proc. vitamino D turėjo per mažai.

Cinkas būtinas normaliai pažinimo funkcijai, maistinių medžiagų, angliavandenių, riebalų rūgščių apykaitai, DNR ir baltymų sintezei, plaukams, nagams, odai. Magnis reikalingas nervų sistemos veiklai, energijos apykaitai, elektrolitų pusiausvyrai, kaulams ir dantims.

Būtini šių vitaminų ir mineralinių medžiagų kiekiai priklauso nuo vaiko amžiaus. Geriausiai vitaminais aprūpins specialūs vaikiški multivitaminų maisto papildai: atskiroms amžiaus grupėms gaminami skirtingi vitaminų kompleksai. Jeigu vaikas serga liga, dėl kurios sutrinka tam tikrų medžiagų pasisavinimas, vitaminų preparatą reikės parinkti individualiai.

Kodėl vaikui reikia maisto papildų?

Tyrimai liudija, kad labai nuskurdo dirvos mineralinė sudėtis, todėl žemės ūkio produktuose – daržovėse, vaisiuose, uogose, piene – žymiai sumažėjo svarbiausių maisto medžiagų. Be to, dauguma vaikų nemėgsta daržovių, todėl valgo kaloringus, bet menkaverčius produktus. Saldžiais konditerijos gaminiais, traškučiais besmaližaujantis vaikas tikrai negaus pakankamai būtinų medžiagų. Mama ne visada gali kontroliuoti, ką valgo vaikas, pavyzdžiui, darželyje ar mokykloje.

Dėl itin padidėjusio aplinkos užterštumo per orą, vandenį, maistą į organizmą patenka šimtai toksinų. Todėl vaiko imuninei sistemai reikia papildomos apsaugos, t.y. antioksidantų.

Vitaminų gali greitai pritrūkti pavasarį, kai permainingi orai palankūs visokiausiems virusams ir maiste vitaminų dar mažiau. Jeigu vaiko imunitetas silpnas ir jis dažnai serga infekcinėmis ligomis, parinkti vitaminus mama ir tėtis turėtų ypatingai atidžiai. Daugiau jų reikės antibiotikus gėrusiam arba sergančiam kurio nors virškinimo organo liga vaikui. Mat dėl to slopinamas gerųjų žarnyno bakterijų augimas, o nuo jų priklauso daugelio vitaminų gamyba. Labai svarbūs vitaminai ką tik išgijusiam ligoniukui, taip pat – patyrusiam kaulų lūžius, po operacijos.

Vaikai „dirba“ dvigubai daugiau negu suaugusieji. Jiems ne tik tenka atlaikyti šių dienų iššūkius. Augantis organizmas – tarytum didelė judri statybvietė: formuojasi ir vystosi organai, jų sistemos, funkcijos. Taigi labai svarbu, kad užtektų kokybiškų „statybinių“ medžiagų.

Tabletės ar skysti maisto papildai?

Vaikučiams rekomenduojami skysčio pavidalo vitaminai. Mat į tabletes pridėta daug pagalbinių medžiagų, kurios yra papildomas cheminis krūvis vaiko kepenims. Skystus maisto papildus organizmas gerai įsisavina. Juos lengva dozuoti pagal vaiko amžių.

Parengė sveikos gyvensenos edukologė Ieva Grabauskienė

 

 

 

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą


*

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Facebook