Neįsileiskime rudens virusų

Kodėl vaikas dažnai peršąla rudenįMokinukams ir darželinukams po nerūpestingos vasaros rudenį prasideda sunkesnis – darbų etapas. Šis metas ypač išskirtinis pirmokėliams ir pirmą kartą tėvelių vedamiems į darželį mažyliams. Vaiko laukia nauji įspūdžiai, nauji draugai, užsiėmimai, o kartu ir pavojai – virusai, kurie labai mėgsta vaikų kolektyvus. Taigi mama ir tėtis suka galvas, kaip padėti vaikui prisitaikyti prie naujos aplinkos, išlikti sveikam ir žvaliam visus mokslo metus.

Stresas palankus virusams

Grįžti į mokyklos suolą po ilgo poilsio, juo labiau – į naują kolektyvą, rimtas išbandymas vaikui. Jam tenka atsisakyti nerūpestingų atostogų įpročių, prie kurių priprato vasarą. Stresą sukelia reiklūs mokytojai, kontroliniai, namų darbai. Prisideda visokie būreliai ir vis mažiau lieka laiko laisvalaikiui. Prisitaikyti pradinukui nelengva, todėl šiuo periodu jam reikia ypatingo tėvų dėmesio bei palaikymo. Stenkitės, kad namuose vaikas patirtų kuo mažiau streso – tai padės jam greičiau įprasti prie naujos aplinkos bei pareigų mokykloje ar darželyje: atsisakykite išvykos pas nemėgstamus giminaičius, stebėkite, kad vaikas gerai pailsėtų, neužsisėdėtų prie kompiuterinių žaidimų ir televizoriaus.

Mokslininkai įrodė, kad stresas veikia ne tik vaiko emocijas, trukdo jam įsisavinti naujas žinias, bet ir silpnina imunitetą. Taigi streso kamuojamas vaikas greičiau peršals, nusilpęs organizmas nesugebės pasipriešinti virusams ir greičiau užsikrės infekcinėmis ligomis. Juo labiau kad virusai suaktyvėja būtent šiuo sunkiu ir atsakingu vaikui periodu, kuris prasideda rudenį.

Virusai slepiasi darželyje ir mokykloje

Vaiko imunitetas visiškai subręsta tik paauglystėje, o mažas vaikas labai pažeidžiamas. Todėl mažesni vaikai serga daug dažniau. Šnirpščiantys nosytę ir čiaudėjantys vaikai – darželio ir mokyklos realybė. Mama ir tėtis negali sėdėti namuose 2–3 savaites, kol vaikas visiškai pasveiks, todėl ir mažieji priversti keliauti į darbelį. Beje, peršalimo, kai kurie tėvai nelaiko rimta liga: jeigu vaikas tik pakosėja ir sloguoja, o temperatūra nepakilo, gali eiti į darželį. Peršalę vaikai po pamokų ateina ir į būrelius, ir sporto užsiėmimus. Tik tokie vaikai perduoda infekciją kitiems ir ligų grandinė nenutrūksta.

Peršalimas ir vaiko imunitetas

Gležną vaiko imunitetą dar labiau susilpnina peršalimas. Peršalti galima ir šiltuoju metų periodu, bet rudenį tai atsitinka daug dažniau. Viena iš priežasčių – staigūs temperatūros pokyčiai: mat vaiko organizmo šilumos reguliacija greitai neprisitaiko prie naujų oro sąlygų. Ryte vėsoka, o vidurdienį saulutė įkaitina orą. Šiltai aprengtas ryte vaikas, grįždamas iš mokyklos gali sukaisti. Todėl svarbu tinkama apranga – ne tik pagal orą ryte, bet ir šilumą dieną ir vėsesnį vakarą. Pasirūpinkite tinkama avalyne. Vaiko batai neturi sudrėkti, jeigu įmanoma, derėtų jį apauti neperšlampama avalyne. Juk šlapiomis kojomis vaikas gali greitai peršalti.

Kodėl rudenį virusai aktyvesni?

Drėgnu, vėsoku ir apsiniaukusiu oru virusai jaučiasi daug geriau negu vasaros karštyje. Dar ir dėl to, kad saulė, kurios spinduliai naikina virusus, palepina vis rečiau. Neįmanoma pasislėpti nuo virusų ir mokykloje bei darželyje. Taigi apsiginti nuo jų galima tik stipriu imunitetu.

Kiekvienas turime įgimtą imunitetą, saugantį nuo ligas sukeliančių mikroorganizmų atakų. Pasyvųjį imunitetą vaikas gimdamas paveldi iš mamos, aktyvusis imunitetas sukuriamas vakcinų arba susidaro po persirgtos ligos. Imunitetui turi įtakos gyvenimo būdas, įskaitant ir fizinį aktyvumą, mitybos įpročiai, net higiena. Jeigu vaikas dažnai serga, pastebėjote, kad jis nusilpo, tapo vangus, stenkitės sustiprinti jo imunitetą.

Vitaminai ir mityba

Sveikata priklauso nuo į organizmą patenkančių maistingųjų medžiagų. Labai svarbu valgyti vitaminų nestokojantį maistą. Vaikas kasdien turi valgyti viso grūdo maisto produktų, žuvies, mėsos, tris kartus per dieną – daržovių ir vaisių. Tik valgydamas kokybišką ir įvairų maistą jis gaus visas reikalingas mineralines medžiagas bei vitaminus. Imunitetui svarbiausi C, A, D ir E vitaminai, geležis, cinkas, selenas, taip pat – Omega-3 ir Omega- 6 riebalų rūgštys.

Vitamino A ir antioksidantų gausu visose tamsiai žaliose salotose, ryškiaspalvėse daržovėse, pavyzdžiui, morkose, paprikose, brokoliuose.

Vienas pagrindinių vitaminų, saugančių nuo virusų – C. Jo daugiausia juoduosiuose serbentuose, mėlynėse, spanguolėse. Geras vitamino C šaltinis – kiviai, citrusiniai vaisiai, kopūstai ir grūdai. Rudenį, kai virusai ypač aktyvūs, gydytojai pataria vaiko imunitetą profilaktiškai pastiprinti vitamino C maisto papildu.

Nuo seno žinomas augalas peršalimo ligų profilaktikai, stiprinantis atsparumą – ežiuolė. Taigi ruošiantis rudens ligų sezonui pravartu vaikui duoti ežiuolės lašiukų.

Tėveliams vertėtų pasirūpinti, kad ir mokykloje vaiko maiste pakaktų vitaminų. Įdėkite jam, pavyzdžiui, riešutų mišinio užkandėlę. Svarbūs vaikui ir skysčiai: vanduo, vaisinė arbata, natūralios sultys. Jeigu vaikui trūks skysčių, imuniteto galimybės bus silpnesnės.

Režimas, higiena ir miegas

Imunitetui labai svarbus ir gyvenimo būdas. Kai kurie paprasti vaiko įpročiai gali padėti žymiai sustiprinti imunitetą, pavyzdžiui, reguliarus fizinis aktyvumas. Naudingos kūno kultūros pamokos mokykloje bei įvairūs užsiėmimai būreliuose: šokiai ar sportas.

Intensyviausiai jėgos atsistato miegant. Todėl naktį vaikas būtinai turi išmiegoti ne mažiau kaip devynias valandas.

Mama ir tėtis turėtų atkreipti dėmesį ir į vaiko higieną, ypač svarbu nuolat gerai plauti rankas. Dažna viršutinių kvėpavimo takų ligų, taip pat virškinimo sistemos negalavimų priežastis – nešvarios rankos. Todėl tėveliams ir pedagogams vertėtų priminti vaikams nusiplauti rankas grįžus namo iš lauko, visada – prieš valgį, apsilankius pas ligonį. Rankų higiena padės išvengti daugelio infekcijų, kurias sukelia įvairūs virusai, pavyzdžiui, rotavirusai, adenovirusai, paragripo, enterovirusai.

Parengė sveikos gyvensenos edukologė Ieva Grabauskienė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Facebook