Omega-3 rūgštys būtinos nuo kūdikystės

Žuvų taukai – natūralus vitaminų A ir D šaltinis. Vitaminas D būtinas kalciui įsisavinti, kaulams ir dantims. Vitamino A reikia akims, odai ir gleivinei, jis veikia kaip antioksidantas. Taip pat randama ir vitaminų B1, B2, B12, niacino, folio rūgšties, pantoteno rūgšties, nemažai kalcio, kalio, fosforo, jodo, fluoro, vario, cinko.  Žuvų taukuose yra žymiai daugiau nesočiųjų riebiųjų rūgščių negu augaliniuose aliejuose. Todėl net esant žemesnei kaip 0 Co temperatūrai, jie išlieka skysti. Žuvų taukai – pagrindinis omega-3 riebalų rūgščių šaltinis. Omega-3 – tai polinesočiosios riebalų rūgštys, kurių organizmas negali pasigaminti pats, todėl jos vadinamos nepakeičiamomis riebalų rūgštimis, kurių turime gauti su maistu. Iš jų organizme gaminamos biologiškai aktyvios medžiagos vadinamos eikozanoidais. Jos svarbios dėl šių priežasčių:

– Veikia kraujo riebalus: (mažina „blogojo“ (MTL) cholesterolio kiekį, mažina trigliceridų kiekį)
– Skystina kraują (slopina krešėjimą), mažina kraujo spaudimą, slopina trombų susidarymą
– Skatina regeneracinius (atsinaujinimo) audinių procesus
– Didina kraujagyslių elastingumą
– Gerina ląstelių sienelių laidumą maistinėms medžiagoms
– Mažina širdies ir kraujagyslių ligų riziką (aterosklerozės, miokardo infarkto)
– gerina atmintį, padeda įveikti stresą, mažina agresyvumą ir padeda kovoti su depresija
– Stiprina imunitetą.

Žuvų taukuose esantis linolio ir arachido rūgščių kompleksas normalizuoja riebalų ir cholesterolio apykaitą. Nustatyta, kad 30 g žuvų taukų cholesterolio kiekį sumažina 7 proc. Riebalai įvairiose žuvyse pasiskirstę nevienodai: ešerinių koncentruojasi vidaus organuose, jūros ešerių – keteros srityje, silkių poodyje, šamo uodegos srityje, eršketų raumenyse, menkių kepenyse.

Kada vertėtų pradėti gerti žuvų taukus?

Žuvų taukus galima pradėti vartoti nuo pirmų gyvenimo dienų, nes jie skatina kūdikio vystymąsi. Taip pat juos turėtų vartoti ir nėščios moterys, dirbantys intensyvų protinį darbą, turintys silpną imunitetą, nuolat sergantys peršalimo ligomis, vyresnio amžiaus žmonės. Žmonės, kurie valgo daug žuvies (gyvenantys vandenynų pakrantėse) rečiau serga širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis, reumatoidiniu artritu, jų stipresnis imunitetas, alergija.

Kiek ilgai galima gerti žuvų taukus ir kiek ?

Žuvies rekomenduojama valgyti mažiausiai 3 kartus per savaitę (per dieną geriausia suvalgyti apie 200 g žuvies). Daugiausia omega-3 riebalų rūgščių turi silkė, lašiša, skumbrė, menkė, sardinė. Nevalgant pakankamai žuvies, reikėtų rinktis maisto papildus su žuvų taukais. Suvartojus papildų su žuvų taukais kursą reikėtų padaryti pertrauką, atsižvelgiant į sveikatos būklę. Įvairių gamintojų papildų su žuvų taukais pakuotės bei dozavimas skiriasi, todėl prieš pradedant vartoti reikėtų pasitarti su gydytoju ar vaistininku.

Ar saugu kasdien gerti žuvų taukų?

Patartina rinktis žuvų taukus be priedų, tokių kaip sotieji riebalai (cholesterolis), dirbtinių konservantų, dažiklių, aromatizatorių, saldiklių, kurie gali sukelti alergines reakcijas ir kitų šalutinių poveikių. Kokybiškuose žuvų taukuose neturi būti sunkiųjų metalų ir kitų aplinkos teršalų (arba labai maži kiekiai, kurie neišmatuojami). Jie turi atitikti geros gamybos praktikos standartus, patvirtintus specialių institucijų (Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO), Maisto ir vaistų agentūros ( FDA ) ir kt.).

Kokiomis ligomis sergant profilaktiškai verta gerti žuvų taukų ir kodėl?

Žuvų taukai – tai puiki širdies ir kraujagyslių ligų profilaktika, nes mažina jų išsivystymo riziką (ypač aterosklerozės). Jie mažina cholesterolio ir trigliceridų kiekį kraujyje bei padeda reguliuoti kraujo spaudimą.Vartojant žuvies taukus galima sumažinti insulto ar širdies priepuolių riziką. Žuvų taukai labai naudingi gydant psichozės paveiktus ar maniakine depresija sergančius pacientus, padeda gerinti bendrą pacientų nuotaiką ir netgi sumažina PMS (priešmenstruacinio sindromo) simptomus. Yra žinoma, kad žuvų taukai gerina smegenų veiklą, protinį vystymąsi, atmintį ir gebėjimą susikaupti, todėl naudingi ne tik vaikams, bet ir vyresnio amžiaus žmonėms. Pagyvenusiems žmonėms žuvų taukai gali padėti sumažinti silpnaprotystės ir atminties praradimo riziką, lėtina senėjimo procesus ląstelėse. Taip pat jie stiprina kaulus, saugo nuo osteoporozės, , stiprina regėjimą, saugo nuo laisvųjų radikalų susidarymo, palaiko sveikus plaukus, nagus, odą ir gleivines.

Ar yra žmonių, kuriems žuvų taukai netinkami? Kada jų nereikėtų vartoti?

Žuvų taukai tinka tiek kūdikiams nuo 1 mėn., tiek darželinio ir mokyklinio amžiaus vaikams bei paaugliams, nėščiosioms ir žindančioms moterims, žmonėms, sergantiems įvairiomis lėtinėmis ligomis. Tačiau reikėtų pasikonsultuoti su gydytoju ar vaistininku, ypač, jei vartojate kitus vitaminus. Reikėtų rinktis kokybiškus, kuo natūralesnius žuvų taukus.

Informaciją parengė: Vilniaus visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos stebėsenos specialistė Daina Mainelė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

*

Facebook