Persivalgymas – didysis šventinių negalavimų kaltininkas

Šventės ir valgiaiPasiruošimas šventei – ne tik maisto gaminimas, bet ir namų puošimas bei tvarkymas, dovanėlių pirkimas, pakavimas, tai didelė emocinė įtampa žmogui, kuri gali tapti ir širdies, ir virškinimo trakto negalavimų priežastimi. Dauguma žmonių jau dabar galvoja, kuo padengs Kūčių vakarienės stalą, kokie patiekalai bus gaminami, ką reikia nusipirkti iš anksto, kuo nustebinti svečius bei artimuosius Šv. Kalėdų dienomis ir tai sukelia žmogui nereikalingą įtampą.

Kūčių vakarienei pagal religines tradicijas reikia būtinai paruošti bei jos metu paragauti dvylika patiekalų. Kalėdų dieną vėl laukia stalas su gausybe įvairiausių skanėstų, tad daugelis iš mūsų pažeidžia mitybos režimą bei taisykles ir persivalgo.

Persivalgymas – ne tik skrandžio apkrova, kai prastai jaučiamės nuo per didelio maisto ir gėrimų kiekio. Tai gali išprovokuoti rimtas ligas. Persivalgius pablogėja bendra savijauta. Gali svaigti galva, pykinti, darytis silpna. Dideliam maisto kiekiui suvirškinti reikia daugiau fermentų, organizmas dėl to patiria savotišką stresą. Daugiau darbo tenka skrandžiui, kasai, kepenims, tulžies pūslei. Visi šie organai turi dirbti didesniu pajėgumu. O jeigu šie organai yra silpnesni arba apie tai, kad jie negaluoja, dar nežinote, per didelis maisto ar gėrimų kiekis gali išprovokuoti negalavimą. Net ir kartą persivalgius, ypač, jei kartu vartojamas riebus maistas ir alkoholis, gali kilti kasos uždegimas. Taip „pažadinamos“ įsisenėjusios virškinamojo trakto (skrandžio, kepenų) ligos.

Žiemos švenčių laikotarpis ilgas – Kūčios, Šv. Kalėdos, Naujieji metai. Dažniausiai pagaminama daug maisto ir stengiamasi suvalgyti viską ,nes išmesti nesinori. Jeigu gaminant  nesilaikoma higienos reikalavimų, naudojami nekokybiški maisto produktai, kyla didelė rizika apsinuodyti maistu.

Keletas patarimų, kaip per šventes mėgautis ne tik artimųjų bendravimu, bet ir skaniais valgiais, gardėsiais bei gėrimais nekenkiant savo sveikatai:

• Pirkdami maisto produktus švenčių stalui,būtinai atkreipkite dėmesį į galiojimo laiką,o gamindami patiekalus laikykitės pagrindinių higienos reikalavimų.

• Pagrindinė taisyklė – neprisikrauti perdaug maisto į lėkštę, o visko paragauti po truputį, riboti patiekalų kiekį, valgyti neskubant, pasimėgaujant.

• Kai pasijusite sotūs, daugiau nebevalgykite.

• Rinkitės tokius patiekalus, kurių rečiau valgote kasdien. Galima atsisakyti duonos.

• Sergantieji širdies-kraujagyslių ligomis turėtų vengti silkės, nes nuo didelio kiekio druskos padidėja kraujo spaudimas.

• Sergantieji virškinamojo trakto ligomis turėtų atsargiau valgyti patiekalus iš grybų. Grybai skrandyje virškinami net 3 valandas. Labai blogas derinys – grybai ir alkoholis: jeigu išsiskiria grybų nuodai, alkoholis sustiprina jų poveikį.

• Norintieji išvengti apsinuodijimo alkoholiu, turi jausti saiką, nemaišyti įvairių rūšių svaigiųjų gėrimų.

• Negerai valgyti visą vakarą ar dieną. Reikia padaryti pertrauką, pavaikščioti, pastovėti, pajudėti, išeiti į gryną orą.

• Likus keletui valandų iki šventinės vakarienės ar pietų patartina išgerti virškinimą gerinančios arbatos, mineralinio vandens. Sergantiems virškinamojo trakto ligomis vertėtų išgerti virškinimo fermentų. Jie pagreitina virškinimą.

• Valgant patartina atsisakyti didesnio kiekio skysčių, nes jie atskiedžia skrandžio sultis ir taip dar labiau apsunkina virškinimą. Gaiviaisiais gėrimais mėgautis geriau praėjus šiek tiek laiko po valgio.

• Pavalgius maistą geriausia nuo stalo nuimti ir padėti į šaldytuvą. Vėliau stalą vėl galima padengti.

• Saldumynus patartina valgyti po pertraukos.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro

Metodinės pagalbos ir strategijos formavimo skyriaus vedėja Rūta Babravičienė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Facebook