Vaiko stiprybei – nuo ligų, pervargimo ir blogos nuotaikos

Išleisdami vaiką į darželį ar mokyklą kaskart baiminamės, kad tik nesusirgtų. O dar prieš akis žiema, kai įvairios peršalimo ligos labiau suaktyvės, be to, gyvename koronaviruso grėsmės sąlygomis.  Kaip sustiprinti vaiko organizmą, kad jis būtų pasirengęs atsilaikyti prieš įvairiausius virusus?

Būtina laiku pasiskiepyti

Vaiko sveikatai svarbūs skiepai pagal profilaktinių skiepijimų kalendorių, pavyzdžiui, nuo B tipo meningokokinės infekcijos, taip pat – pneumokokinės ir rotavirusinės infekcijos. Rekomenduojama nedelsti pasiskiepyti nuo gripo: nors šia liga labiausiai sergama žiemą, ji gali užklupti ir ankstyvą spalį.

Gyvename pagal dienotvarkę, sportuojame ir nepamirštame higienos

Kiekvienam vaikui turime suplanuoti dienos darbus ir poilsį. Vaikai turėtų užmigti ne vėliau kaip 21 val., darželinukui reikia miegoti 10–13, o pradinukui 9–11 valandų. Pakankamas ir kokybiškas miegas yra svarbus sveikam augimui. Prieš einant miegoti vaikams nepatariama žiūrėti televizorių, užmigti trukdys ir žaidimai išmaniaisiais įrenginiais. Verčiau pavartyti knygelę, papiešti arba pasivaikščioti gryname ore.

Grynas oras ir fizinis aktyvumas padeda išlaikyti stiprų imunitetą. Judėjimas suteikia energijos, pagerina apetitą ir nuotaiką.

Išmokykite vaiką reguliariai plauti rankas, neliesti veido ir nosies, nekramtyti rašiklių ir pieštukų. Tai aktualu saugantis ir nuo gripo, ir nuo COVID-19.

Valgome naudingus maisto produktus

Vaiko sveikatos pagrindas yra visavertė mityba, suteikianti maistinių medžiagų, vitaminų ir mineralų. Taip pat – energijos, reikalingos fiziniam ir protiniam darbui mokykloje, užsiėmimams darželyje.

Jeigu vaiko mitybos racione pritrūks maistinių medžiagų, gali sulėtėti fizinė, protinė ir emocinė raida, kamuoja nuovargis ir didesnė rizika susirgti įvairiomis ligomis. Ilgalaikis tam tikrų maistinių medžiagų trūkumas gali sukelti negrįžtamus pokyčius organizme. Subalansuota mityba ypatingai svarbi vaikystėje ir paauglystėje, nes šiems laikotarpiams būdingi intensyvūs augimo ir vystymosi tempai.

Pirmiausia, kiekvienas vaikas neturi praleisti pusryčių. Svarbu, kad jie būtų sotūs ir naudingi: netinka greitas maistas, keptas ir riebus maistas, daug angliavandenių turinčios bandelės. Virškinamojo trakto ligomis, alergijomis sergantiems vaikams labai svarbu laikytis specialios mitybos ir laiko intervalų tarp valgymų.

Maistą, kurį vaikui įdėsite į mokyklą, reikia ruošti kasdien, kartu apgalvojant meniu. Kiek įmanoma sumažinkite saldumynų – piktnaudžiavimas jais gali sutrikdyti medžiagų apykaitą ir priauginti antsvorį.

Medžiagų apykaitos procesams nepaprastai svarbūs vitaminai ir mineralai. Nepakankamas jų kiekis sumažina imuninės sistemos aktyvumą, dėl to padažnėja infekcinės kvėpavimo takų ligos.

Vienas iš itin svarbių vaikui mikroelementų – kalcis, kuris, kaip ir B grupės bei C vitaminai, lemia kaulų masę, jo reikia sveikiems dantims. Vitamino D trūkumas vaikams gali lemti rachitą, šio vitamino reikia nervų sistemai, vitaminas D ir cinkas svarbūs imunitetui.

Jodas  turi didelės įtakos fizinei ir psichinei būklei, dėl jo trūkumo susergama skydliaukės ligomis, gali nukentėti vaiko intelekto raida.

Jeigu trūksta geležies, gali išsivystyti anemija (mažakraujystė), nes sumažėja hemoglobino kiekis. Užsitęsusi mažakraujystė gali sąlygoti sulėtėjusią fizinę ir protinę vaiko raidą, sutrikdo širdies ir kraujagyslių sistemas, silpnina imuninę sistemą. Sergant šia liga gali kamuoti nuolatinis nuovargis, todėl vaikas prasčiau mokosi.

Vaikams augant, padidėja krūvis akims ir jos greičiau pavargsta, ypač tai aktualu pradėjus lankyti mokyklą. Jei vaikas turi regėjimo problemų, jam itin svarbus vitaminas A, kurio gausu morkose, raudonosiose paprikose, abrikosuose. Geram regėjimui, smegenims, vaiko augimui būtinos omega-3 riebalų rūgštys, kuriomis racioną papildysite duodami riebios žuvies.

Kai reikia, pasistipriname vitaminais

Prasta mityba, kaip ir pervargimas bei netinkamas gyvenimo būdas, dažnai lemia silpnumą, vangumą ir prastą nuotaiką. Pavyzdžiui, dėl magnio stokos vaikui sunku sutelkti dėmesį, jis gali pasidaryti dirglus. Be to, trūkstant magnio sutrinka kai kurių kitų mikroelementų apykaita, ir jų taip pat neužtenka.

Net sveikai valgantiems vaikams gali pritrūkti vitaminų ir mikroelementų, pavyzdžiui, alergiškam mažyliui, arba turinčiam prastą apetitą. Be to, ne visi tėvai suranda kasdien laiko vaikui pagaminti šviežią maistą. Todėl prireikia maisto papildų.

Sveika mityba kartu su vitaminų ir mineralų kompleksais padės vaikui rudenį išlikti stipriam, žvaliam ir darbingam. Stiprios sveikatos vaikas bus atsparesnis infekcijoms, lengviau persirgs sezoninėmis ligomis ir gali išvengti sunkių jų komplikacijų.

Parengė sveikos gyvensenos edukologė Ieva Grabauskienė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Facebook