Vanduo iš čiaupo – sveikiausias vaiko gėrimas

The small girl is drincking water from glas.
The small girl is drincking water from glas.

Ar vanduo vaikui turi būti virintas, o gal geriau sultys, ypač – šviežiai spaustos? Tai rūpi daugeliui tėvelių. Į šiuos klausimus atsakys palankaus maisto technologė ir mitybos specialistė Raminta Bogušienė.

Kiek vandens vaikui privalu išgerti per dieną?

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) rekomendacija – vidutiniškai apie 30 ml/ 1 kg kūno masės. Taigi, 20 kg  sveriantis 5 metų vaikas per dieną turėtų išgerti jo tris stiklines. Jei vaikas valgo daug daržovių, vaisių, tuomet užteks mažiau vandens. Pavyzdžiui, vasarą suvalgyti keli agurkai, (juos sudaro 95 proc. vandens) atitiks stiklinę vandens, o kur dar uogos, arbūzai, kurių mielai mažieji skanauja vasaros dienomis. Žinoma, vasaros kaitroje, po pirties, intensyviai sportuojant ar pakilus temperatūrai, kai vaikas gausiai prakaituoja, vandens reikės išgerti daugiau, jo reikia skysčių ir mineralinių medžiagų balansui atkurti.

Nesveikai maitinantis, pavyzdžiui, valgant daug rafinuotos druskos ir cukraus turinčių maisto produktų, riebaus maisto, gali prireikti net daugiau nei rekomenduoja PSO.

Tačiau jei nuolat vaikas gers vandens perdaug, irgi negerai. Tuomet, kaip rašė Vydūnas, išplaus visas vertingas medžiagas – vitaminus ir mineralus.

 Kaip suprasti, kad vaikui trūksta vandens?

Pirmi požymiai – sausos lūpos, tamsiai geltonos spalvos šlapimas, virškinimo sutrikimai, išsausėjusi oda, baltas liežuvis. Prireikus galima atlikti kraujo tyrimą, iš kurio sužinosite, ar vaikui vandens nei per daug, nei per mažai.

 Ar galima gerti valgant?

Jei vaikas prašo atsigerti, žinoma, duokime. Bijote, kad sutriks virškinimas? Netiesa. O kaip sriuba? Vanduo, esantis sriuboje, irgi praskiedžia fermentus ir maistas turėtų būti virškinamas sunkiau, bet taip nėra. Kad vandens negalima gerti valgio metu, moksliškai nepagrįsta. Žinoma, nereikia duoti saldžių gėrimų, kompotų, saldintos arbatos. Šie gėrimai vaikui išvis netinkami. Pagal vaikų maitinimo teisės aktus, vaikų gėrimuose cukraus negali būti daugiau nei 5 g/100 ml, netinka ir gazuoti gėrimai. Nedera per daug saldinti ir arbatos.

 Kokie gėrimai vaikui tinkamiausi?

  • Pirma, vaikui duokite tik kambario temperatūros vandens, nesaldintos žolelių arbatos, natūralaus mineralinio negazuoto vandens. Galima pagardinti uogomis ar vaisiais.
  • Antra, saldintos arbatos, o jose paprastai yra iki 5 g/100 ml pridėtinio cukraus, negali pakeisti vandens.
  • Trečia, vaikams draudžiami ne tik mokyklose ir darželiuose, bet ir namuose: energiniai, gazuoti gėrimai, taip pat tokie, kurių sudėtyje yra kavamedžio pupelių kavos ar jų ekstrakto.
  • Ketvirta, vaikams galima ruošti augalinį pieną: avižų, kokosų, riešutų ir sėklų.
  • Penkta, pirktinius saldintus gėrimus, sultis, kompotus keiskite daržovių, vaisių, žalumynų kokteiliais, bet nepridėkite cukraus (ląstelienos ir vitaminų juose daugiau nei šviežiai spaustose sultyse). Šviežiai spaustas sultis vaikams reikia duoti rečiau, nes jose yra cukraus.

 Virintas vanduo ar iš čiaupo?

 Geriausia gerti nevirintą vandenį iš čiaupo, palaikius jį kambario temperatūroje. Dabar didžiojoje Lietuvos dalyje kokybiškas geriamasis vanduo bėga tiesiog iš čiaupo ir už jį mokėti daugiau neverta. Gerti reikia gurkšnojant, o ne visą stiklinę iš karto.

Kas yra pridėtinis cukrus ir kodėl vaikų gėrimuose jį reikia riboti?

PSO rekomenduoja ne saikingai valgyti vaisius, bet riboti pridėtinį cukrų. Jis turėtų sudaryti ne daugiau kaip 5 proc. visų dienos kalorijų. R. Bogušienė aiškina, kad pridėtinis cukrus – ne obuolio saldumas. Tai rafinuotas ir nerafinuotas cukrus, rudasis, baltasis, taip pat medus, klevų, fruktozės sirupas t. t. Skiriasi tik perdirbimas ir maistinė vertė, pavyzdžiui, rafinuotas cukrus turi tik kalorijų: 100 gramų jo yra 100 g angliavandenių, kurie visi yra cukrūs. Meduje yra 80 g cukrų, vadinasi, jame galima rasti ir šiek tiek kitų maistinių medžiagų. Viena iš pagrindinių sveikatai palankios mitybos sąlygų – suvartoti mažiau pridėtinio cukraus.

Šviežiai spaustos sultys, pasak maisto technologės, yra laisvasis cukrus. Nuo jų, kitaip nei nuo vaisių, cukraus lygis kraujyje staigiai kyla ir akimirksniu krinta, nes skaidulinių medžiagų sultyse paprastai nėra. Būtent todėl nedera daug gerti šviežių sulčių. Geriau vaisių, žalumynų, daržovių kokteiliai. Juose yra vertingų maistinių medžiagų.

 Ar vaikams skirtiems gėrimams taikomi išskirtiniai reikalavimai?

Piešinukais vaikus viliojantys gėrimai nėra nei kokybiškesni, nei sveikesni. Išskirtiniai reikalavimai taikomi tik vaikų iki trejų metų maistui, bet paskaitykite, pavyzdžiui, 4 mėn. kūdikiui skirtos arbatos etiketę, – pirmoji jos sudėtinė dalis – cukrus. Šiai maisto kategorijai nėra išskirtinių reikalavimų, cukraus kiekis nekontroliuojamas ir ekologiškuose maisto produktuose. Tai priklauso tik nuo gamintojų. O mamos, nuo kūdikystės girdančios vaikus cukrumi ar uogiene saldintu vandeniu (nes pasak jų, gryno vandens ar motinos pieno negeria), pačios juos nuo mažens įpratina prie cukraus. Natūralų geriamąjį vandenį nedera keisti, pavyzdžiui, kakavos gėrimais, kurių pirma sudėtinė dalis – cukrus. Taip pat – gazuotais gėrimais, o išgėręs 500 ml tokio gėrimo vaikas gauna 22 KUBELIUS CUKRAUS (1 kubelis 2 g).

Skanaus ir sveiko gėrimo receptas.Kokosų pienas su braškėmis (vasaros sezono gėrimas, o šaltuoju sezonu naudojame šaldytas braškes)
Reikės

  • 2 stiklinių  kokosų drožlių,
  • 4 stiklinių vandens,
  • žiupsnelio Himalajų druskos.

Kokosų drožles mirkyti karštame vandenyje apie 2 valandas, po to visas sudėtines dalis susmulkinti trintuve, perkošti per sietelį, supilti į stiklinį indą. Šaldytuve galima laikyti iki 5 parų.
Į taip paruoštą pieną sudėję trintų šviežių uogų, gauname  gardų ir sveiką gėrimą.

Sveikatos apsaugos ministerijos mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vedėjas Almantas Kranauskas linki tėvams nuolat prisiminti: organizmui reikia vandens, nes kiekviena jo ląstelė gyvena ir dirba tik vandens terpėje.

  • Kiek vandens vaikui reikia, priklauso nuo jo amžiaus, aktyvumo, metų laiko ir daugelio kitų dalykų. Vandens vaikui turi užtekti, todėl bent kartą per valandą jam pasiūlykite atsigerti. Pastebėti, kad vaikas ištroško, nesunku.
  • Patartina gerti nevirintą vandenį, nes virinant pasišalina kalcis, kurio reikia vaiko kaulų augimui.
  • Be to, geriausia gerti pusvalandį prieš valgį. Valgio metu skysčių reikėtų tik tiek, kad maistas nebūtų sausas.
  • Po valgio atsigerti galima praėjus maždaug valandai – kad vanduo neatskiestų skrandžio sulčių ir nepablogėtų virškinimas. Nėra gerai iškart po valgio išgerti kompoto ar kito gėrimo stiklinę.
  • Parduotuvėse parduodami vaikams skirti gėrimai niekuo ypatingi nėra. Be to, daugelis jų turi daug cukraus ar saldiklių, konservantų, kvapiųjų medžiagų ir dažiklių.

Parengė VšĮ „Sveikatai palankus“ direktorė, maisto technologė Raminta Bogušienė

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Susiję straipsniai

Parašykite komentarą


*

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Facebook